Annonser

Den okända rättsstaten

Nytt skolämne behövs för att skapa kunskap

Svenska gymnasister har mycket vaga begrepp om vad en rättsstat är. Och skolböckerna i samhällskunskap ger dem inte mycket ledning, enligt en undersökning. Nu vill stiftelsen bakom undersökningen se ändrade kursplaner i skolan.

Resultatet blev nedslående när Stiftelsen Rättsfonden frågade 500 gymnasieelever om vad en rättsstat är och hur den fungerar. Förutom att själva begreppet rättsstat tycktes vara obekant för många visade en stor del av eleverna också prov på stor okunskap om dess innebörd och betydelse för upprätthållandet av demokratin, som betydelsen av att domstolarna står fria och är oberoende av den lagstiftande och den verkställande makten.

Exempelvis trodde hela 70 procent av de svarande eleverna att en domare vars domar flera gånger ändrats av en högre instans kan bli avsatt för detta. Nästan lika många trodde att regeringen, om den är missnöjd med en dom, kan ändra den.

Stiftelsen Rättsfondens slutsats är dyster: ”Över 80 procent av gymnasiets avgångselever – läs förstagångsväljarna – visar sig inte uppfatta de institutionella skillnaderna mellan en liberal demokrati, som den svenska, och ett illiberalt statsskick”, skriver man i rapporten.

En viktig förklaring, enligt Rättsfonden, står att finna i läromedlen och i själva kursplanen för ämnet samhällskunskap, där kunskapen om rättsstatens institutioner
och former får mycket liten plats.

I rapporten från undersökningen, ”Aldrig hört ordet … vaddå rättsstat?”, lämnar Rättsfonden också flera förslag för att förbättra kunskaperna. Bland annat föreslås ett nytt ämne vid sidan av, eller inom samhällskunskapsämnet, medborgarkunskap, som bör få status som kärnämne. 

Mer om rapporten i nytt poddavsnitt

Advokatsamfundspodden tar i sitt senaste avsnitt avstamp i Rättsfondens rapport. I podden samtalar journalisten Maciej Zaremba och författaren och journalisten Lena Andersson med Willy Silber­stein och Mia Edwall Insulander om varför de unga vet så lite om rättsstaten och hur kunskapen kan förbättras. Rapporten ”Aldrig hört ordet … vaddå rättsstat?” har sammanställts av Maciej Zaremba, tillsammans med advokat Clarence Crafoord som gjort research. 

Till podden.

Enkät: Hur kan advokater bidra till att öka kunskapen om rättsstaten bland allmänheten?

– Som advokater bör vi ge oss själva ett ständigt pågående folkbildningsuppdrag vad gäller rättsstatens grundprinciper. Vi bör alla delta mera aktivt i såväl det vardagliga som det offentliga samtalet kring rättsstatliga frågor för att bemöta okunskap och förslag på enkla, drastiska lösningar på komplexa problem.
Robin Oldenstam, Mannheimer Swartling

– Vi advokater behöver ta diskussion och debatt kring rättsstatliga perspektiv. Det kan vi göra i stort som smått, på en middagsbjudning, genom att föreläsa i skolklasser men också genom att ge oss ut i den allmänna debatten och göra våra stämmor hörda i media.
Elisabeth Rohtlieb, Rohtlieb advokater

– Genom att i flera sammanhang, särskilt den offentliga debatten, förklara de grundläggande principerna i en rättsstat, varför dessa är så viktiga och advokatens roll i en rättsstat. Här tror jag att det är viktigt att använda tydliga, konkreta exempel och att tänka kommunikativt så att de begrepp och koncept som är självklara för oss också blir allmänt tillgängliga.
Natali Engstam Phalén, Lindahl