Tredjemansrevision – ett hot mot rättssäkerheten
Nr 2 2011 Årgång 77Skatteverkets Lars Ohsin menade att det grova skattefusket ofta är kopplat till den grova organiserade brottsligheten och hävdade att den vore svår att stoppa utan tredjemansrevision. Han framhöll också att det skulle innebära intrång för fler om inte Skatteverket genom tredjemansrevision kunde göra ett urval av vilka som ska kontrolleras.
Jon Karlung, styrelseordförande och före detta vd för internetleverantören Bahnhof, berättade om sina erfarenheter av tredjemansrevision ur den reviderades synvinkel.
År 2007 begärde Skatteverket ut omfattande uppgifter från Bahnhof om företagets kunder. Föreläggandet gällde omkring 150 000 hushåll. Skatteverket ville ha kundernas personnummer och bland annat uppgifter om vilka sidor kunderna hade besökt och om de hade haft reklambanners på sina webbsidor.
– Det var information vi inte hade, eller som krävde att vi byggde om hela vårt system, sade Karlung.
Bahnhof överklagade föreläggandet men förlorade.
Enligt Jon Karlung fick Bahnhof lägga flera månaders arbete på att ta fram uppgifterna, och det kostade företaget närmare en halv miljon kronor.
Karlung hänvisade till brevhemligheten och framhöll att medborgarnas rätt att föra privat kommunikation är en grundsten i demokratiskt samhälle.
– Vi är den moderna tidens postverk, sade Jon Karlung och undrade:
– Är det rätt att man ska kunna öppna postens brev och se vad folk har skrivit?
Både journalister och advokater fanns bland Bahnhofs kunder.
Bahnhof hade inte bara ekonomiska olägenheter av tredjemansrevisionen. Varumärket tog också skada och bolaget förlorade några kunder, som antog att det borde vara något skumt med ett företag som utsattes för granskning.
Bahnhof levererade det begärda materialet på ett oväntat sätt: i form av en pdf-fil med 72 000 sidor text, satt i typstorleken 8 punkter utan radbrytningar – i ett typsnitt med namnet ”Sovjet”.
– Jag frågade vad Skatteverket använde materialet till, men fick aldrig något svar, berättade Jon Karlung.
Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg ifrågasatte beskrivningen att tredjemansrevisionen skulle rikta sig mot grovt skattefusk och grov organiserad brottslighet. Hon frågade sig om Skatteverket trodde att de 150 000 hushållen bland Bahnhofs kunder ägnade sig åt sådant, eller de 300 advokater och andra rådgivare som fick sina klientmedelskonton hos SEB granskade i en tredjemansrevision 2006.
Anne Ramberg påminde om att en förutsättning för rättsstaten är oberoende advokater som kan företräda enskilda mot staten, och att tystnadsplikten är en grundprincip för advokaten.
– Men advokatsekretessen blir ren fiktion, om man kan komma runt den med fiskeexpeditioner och komma åt information som advokaten själv aldrig skulle få lämna ut enligt lag och andra regler, sade Anne Ramberg.
Lundaprofessorn Carl Michael von Quitzow var kategorisk i sin bedömning:
– Tredjemansrevisioner är ett hot mot integriteten och är inte förenligt med vare sig Europakonventionen eller EU:s stadga!
Han hänvisade till rättsfallet Funke mot Frankrike, som handlar om tvångsåtgärder från franska finanspolisen. Europadomstolen har slagit fast att det måste finnas en befogad misstanke om brott och åklagarbeslut för att tvångsåtgärder ska vara tillåtna, och dessutom måste proportionalitetsprincipen beaktas. Europakonventionens regler om rättvis rättegång innebär en rätt att inte behöva lämna kriminellt belastande uppgifter om sig själv. De betydelsefulla Funke- och Crémieux-fallen har följts av fallet André mot Frankrike 2008, om skatterazzia mot ett advokatkontor i syfte att finna bevismaterial mot en klient.
Carl Michael von Quitzow ansåg att tredjemansrevision är ett uttalat fall av ”fishing expedition”, informationssökning utan befogad misstanke – och sådana är aldrig tillåtna, vare sig på finans- eller skatteområdet enligt Europakonventionen.
– Jag blir alldeles häpen när jag hör att uppgifter begärs om klientmedelskonton, sade von Quitzow.
Carl Michael von Quitzow påminde om att advokatyrket är offentligrättsligt reglerat. Advokater får inte främja orätt och den auktoriserade revisor som går igenom advokatens räkenskaper är skyldig att anmäla om det förekommer oegentligheter.
Tredjemansrevision
är en möjlighet för Skatteverket att samla in uppgifter från företag om enskilda, alltså för kontroll av någon annan än den som revideras.
Tredjemansrevisionen avskaffades år 1994 på förslag av Rättssäkerhetskommittén, men återinfördes 1997.
Rättsfall från Europadomstolen om tvångsåtgärder och rätten att inte lämna belastande information:
- Funke mot Frankrike (25/2 1993) A 256-A
- Crémieux mot Frankrike (25/2 1993) A 256-B
- Miailhe mot Frankrike (25/2 1993) A 256-C
- André m.fl. mot Frankrike, nr 18603/03 (dom 24/7 2008)