Medierna
Nr 9 2019 Årgång 85Debatt om advokaters marknadsföring och framtoning
Debatten startade i Aftonbladet av åklagaren Lisa dos Santos den 28 oktober. dos Santos kritiserade vissa försvarsadvokater för att i sin marknadsföring och i sociala medier anspela på ”gangsterromantik”.
Mia Edwall Insulander kommenterade debattartikeln i ett blogginlägg den 30 oktober. Hon förklarade att samfundet tar frågorna om eventuell oetisk marknadsföring på största allvar, men att övertramp av ett fåtal advokater inte bör färga bilden av advokater i allmänhet.
Den 4 november anslöt sig 38 åklagare till kritiken och sa sig i en debattartikel i DN vara ”oroade av det svaga gensvar som kommit från Advokatsamfundet”. Detta tillbakavisades av Edwall Insulander samma dag, där hon manade till en sansad diskussion av sakfrågorna och redovisade Advokatsamfundets agerande på detta område.
Mia Edwall Insulander diskuterade också dessa frågor i Sveriges radio, SVT och TV4.
Lysande advokatstjärna porträtterad
Advokat Hanna Lindblom porträtterades i Svenska dagbladets livsstilsmagasin Perfect Guide den 20 november. I reportaget presenteras hon som ”en av landets starkast lysande advokatstjärnor”.