Tystnadsplikten central när advokater kritiseras
Nr 1 2021 Årgång 87Advokater som får negativa omdömen på internet måste vara försiktiga och tänka noga på tystnadsplikten om de svarar på recensionerna.
Det tydliggjorde det amerikanska advokatsamfundet American Bar Associations etikkommitté i ett formellt uttalande i januari.
Enligt uttalandet ska advokater helst avstå från att kommentera negativa omdömen som kan dyka upp på nätet, eftersom svaren riskerar att ”rikta mer uppmärksamhet mot fallet och leda till ytterligare kommenterar från redan missnöjda kritiker”, skriver etikkommittén i uttalandet. Om advokaten ändå väljer att svara på negativa omdömen är det lämpligt att uppmana kritikern att kontakta advokaten för ett samtal. Advokaten kan också svara att de advokatetiska reglerna förhindrar att han eller hon svarar på kritik på nätet.
Enligt ABA:s etiska regler får en advokat i vissa fall frångå tystnadsplikten för att försvara sig. En negativ recension på nätet räcker dock inte för att få lätta på diskretionsplikten, påpekar etikkommittén. Däremot får advokater när detta är befogat vända sig till sökmotorer eller webbplatser för att begära att en negativ recension tas bort. Även detta måste dock göras inom ramen för tystnadsplikten.
Källa: www.americanbar.org