Annonser

Ny advokat: Sofia Pedersen

Har fått en djupare förståelse för bolagens verklighet

Den 16 maj blev Sofia Pedersen på MAQS åter advokat efter ett antal år som bolagsjurist.

Varför valde du att gå tillbaka till advokatbyrå nu?
– Jag startade min karriär på Mannheimer Swartling Advokatbyrå och arbetade sedan nio år på bolagssidan. Innan MAQS hade jag en spännande global roll på H&M Group. Att återvända till byråvärlden var inte självklart, men MAQS övertygade mig. Vi matchade väl vad gäller kultur och värderingar, vilket är viktigt för mig. Jag gillar utmaningar och ser fram emot att ansluta till MAQS fantastiska team och bidra till byråns satsning i Stockholm. Jag ville inte missa denna chans!

Vad tar du med dig till advokatbyrån från åren som bolagsjurist?
– Allt! Efter många år inom Danske Bank och H&M har jag lärt mig mycket och blivit mer affärsmässig i min rådgivning. Att arbeta inhouse innebär att man, förutom att ge juridisk rådgivning, även implementerar förändringar och hanterar konsekvenser, vilket ger en djupare förståelse för bolagens verklighet och de faktorer som påverkar vår juridiska rådgivning. Jag har arbetat i många projekt, i Sverige och utomlands tillsammans med kollegor med stor mångfald i bland annat bakgrund, utbildning, kompetens och nationalitet, vilket har breddat min egen kunskap. Jag brinner för arbetsrätt, förhandlingar, ersättningsfrågor och arbetsmiljö. Från H&M tar jag också med mig erfarenhet av att leda stora internutredningar och att arbeta med Europeiska företagsråd (EWC), vilket jag kommer att fortsätta med hos MAQS.

Vad kommer du att sakna från tillvaron som bolagsjurist?
– De härliga kollegorna och att arbeta nära affären! Jag är van att arbeta tätt med chefer och HR, sätta strategier och assistera operativt för att nå mål. Det är givande att lära känna en organisation och genom min expertis skapa affärsnytta. Allt detta är ett teamwork där jurister har mycket att bidra med! Jag hoppas kunna fortsätta på samma sätt för att skapa värde för våra byråkunder och MAQS vision är en bra ledstjärna – att vi tillsammans möjliggör vinnande samarbeten som får människor och företag att nå längre.