Advokatkontoret
Från pampig arbetsplats till vardagsrum
Nr 7 2024 Årgång 90Advokatkontoret är platsen där arbete utförs och där klienter tas emot. Kontorets utformning ska också signalera kompetens och trygghet. Men när coronapandemin och den snabba teknikutvecklingen har gjort det möjligt att arbeta från vilken plats som helst i världen får kontoret delvis en ny roll: att locka klienter, medarbetare och potentiella medarbetare till möten, samarbeten och relationer.
Säg advokatkontor och de flesta ser mörka paneler, orientaliska mattor och tunga ekmöbler framför sig. Kanske någon traditionell landskapsmålning på väggen och en reception som kan väcka klienternas respekt, snarare än trevnad.
Visst finns det advokatkontor som fortfarande ser ut så, och många advokater som trivs med att ha det så. Men när stora affärsjuridiska byråer går ut och presenterar sina nya kontor är det helt andra mål och värden som lyfts fram. Samarbete, kreativitet och flexibilitet är ord som återkommer när advokater stolt berättar om sina nya eller nyrenoverade kontor. När DLA Pipers managing partner Magnus Oskarsson i ett pressmeddelande presenterar byråns nya planerade kontor trycker han på behovet av ”ett kontor som erbjuder flexibilitet för att våra medarbetare ska kunna trivas och utvecklas på bästa sätt”.
Bara tjusiga ord? Eller har något verkligen förändrats i advokaters arbetssätt och förhållande till kontoret, som satt spår i hur kontoret utformas? Mycket tyder faktiskt på det.
Bygger sällan rum
Advokater verkar inte i ett vakuum. Förutom att smaken och inredningsidealen skiftar, påverkas advokaterna och advokatbyråerna också av faktorer som vad klienterna önskar och signalerar, medarbetarnas föränderliga behov och önskemål och av teknikutvecklingen.
Men förutom alla dessa förändringar finns en faktor som påverkat synen på advokatkontoret mer än något annat och framför allt snabbare än någon annat: coronavirusets framfart under de gångna åren. Coronapandemin orsakade ju inte bara lidande, död och isolering – den fick också många att ompröva sin syn på arbete och framför allt synen på var arbetet ska utföras.
I dag är hybridarbetet en verklighet för många med administrativa och intellektuella tjänster. Möten på kontoret varvas med arbete på hemmakontoret eller varför inte på ett trevligt kafé. Som en följd har många företag och organisationer valt att dra ner på kontorsytan. Den amerikanska fastighetsrådgivaren Cushman & Wakefields förutspådde exempelvis i en rapport 2023 att amerikanska företag skulle krympa kontorsytan per medarbetare med drygt 13 procent fram till 2030. Även många svenska företag har låtit kostymen krympa, en strävan som dessutom passar bra ihop med ett ökat fokus på ekologisk hållbarhet och minskat slöseri med jordens resurser.
Johanna Munck af Rosenschöld är arkitekt och vd för arkitektbyrån Strategisk Arkitektur, som arbetar mycket med just kontor. Hon bekräftar den allmänna trenden att företag minskar sina kontorsytor. Utvecklingen går dessutom mot aktivitetsbaserade kontor, utan fasta arbetsplatser.
Om advokatbyråerna följer downsizingtrenden är dock mer osäkert, enligt Johanna. Hennes byrå har hjälpt flera advokatbyråer att skapa nya kontor såsom Mannheimer Swartling, Schjødt och Törngren Magnell, och låg bland annat bakom Bird & Birds stora ombyggnad som invigdes i våras.
Ett genomgående tema med just advokatkontor, enligt Johanna Munck af Rosenschöld, är den höga ambitionsnivån när det gäller kvalitet och vad kontoret ska signalera.
– Advokater bryr sig väldigt mycket om interaktioner med klienterna och professionaliteten som ska utstrålas. Men vi ser också ett omhändertagande och en omsorg om personalen som står ut, säger hon.
Advokatfirmorna som Strategisk Arkitektur arbetar med är också måna om att följa med i sin samtid. Inredningen och inte minst konsten på kontoren ska signalera nutid och modernitet, snarare än klassisk tyngd och pondus, berättar Johanna Munck af Rosenschöld. Eftersom byråerna också är attraktiva hyresgäster är hyresvärdarna ofta beredda att tillmötesgå olika önskemål, enligt Johanna, som exempelvis en ny trappa mellan våningsplanen på Bird & Bird.
På andra områden har advokaterna inte varit lika snabba att följa trender. Medan andra kontor i dag byggs för kontorslandskap, eller helt aktivitetsbaserade utan fasta arbetsplatser, har många advokatbyråer valt att hålla fast vid personliga arbetsrum med hänvisning till högt behov av individuellt fokus, konstaterar Johanna.
Arkitekt Magnus Lindgren var projektansvarig för Bird & Birds ombyggnad. Han diskuterade mycket med byrån, och utmanade byrån att gå över från rum till kontorslandskap. Resultatet blev en medelväg, med rum och små landskap.
– Det finns lite olika skolor här, många av de yngre tycker att det är mer tilltalande och givande att sitta tillsammans med andra kollegor och att det skapar bättre förutsättningar för samarbete, säger Magnus.
Kontorslandskap och mindre rum sparar förstås plats. Plats som i det moderna kontoret används till ytor för samarbete, evenemang och umgänge, berättar Magnus Lindgren.
Magnus pekar på att coronapandemin gett många smak på att arbeta hemma. Kontoret ska locka dem tillbaka.
– Den allmänna trenden är att jobba mer aktivitetsbaserat, att kontoret blir som ett vardagsrum. Det ska vara trivsamt så att man verkligen får ens medarbetare att vilja vara på kontoret, säger Magnus Lindgren.
Viljan att vara välkomnande och omhändertagande får samtidigt inte krocka med en av advokatrollens grundstenar: sekretessen. Förutom högra krav på ljudisolering och avskärmning av mötesrum innebär detta att arkitekterna måste tänka till ordentligt kring hur klienter kommer in och ut från mötesrum.
– Det ska vara funktionellt. När det kommer in två olika klienter som inte ska träffas överhuvudtaget ska inte de sätta sig ner i någon slags loungemiljö och kunna titta på varandra. De ska ledas raka spåret in i mötesrummen och serveras kaffe eller lunch där, säger Magnus Lindgren.
Möter ett vardagsrum
Arkitekternas bild av kontoret som trivsamt vardagsrum som ska locka medarbetarna får stöd i en rapport från fastighetsbolaget Castellum. När Castellum listar trender på kontorsområdet är en av dem att närvaron på kontoren fortsätter att öka efter den ofrivilliga tömningen under covidpandemin. En stor del av de tillfrågade i studien uppger att kontoret är viktigt eller till och med mycket viktigt för deras sociala liv. Ett bra kontor beskrivs också kunna locka nya medarbetare till en arbetsplats, samtidigt som det underlättar ledarskapet i organisationen.
Just ordet vardagsrum är också nära till hands när man kliver in i loungen på Bird & Birds kontor på plan 10,
Norrlandsgatan 15 i Stockholm. Här finns ljusa sittgrupper, behaglig belysning och flödade ljus från de stora fönstren. Lågmäld musik fyller rummet från osynliga högtalare. Utanför fönstren hukar växterna på terrassen inför septemberdagens regn, men utsikten över Stockholms city är magnifik.
Managing partnern Mårten Willamo är stolt över byråns nya kontor, som togs i anspråk före sommaren. Byrån hade då i flera år tvekat mellan att flytta till ny adress eller att bygga om det befintliga kontoret. Så kom pandemin och allt sattes på paus. Och även om Mårten just då önskade att byrån haft planen klar och kunde släppa in byggnadsarbetarna när alla på kontoret gick hem, är han i dag glad att det inte blev så, eftersom coronapandemin har förändrat arbetet på många sätt.
– Vi hade en färdig planlösning för ett annat objekt. Tanken då var framför allt att vi behövde rum för att folk skulle kunna sitta och jobba och vi behövde mötesrum för möten med klienter, säger Mårten.
Pandemin bevisade att mycket av arbetet går att sköta med hjälp av tekniska hjälpmedel. Men den tydliggjorde också kontorets betydelse som en mötesplats, där kunskap och erfarenheter kan utbytas och kreativa diskussioner kan uppkomma, menar Mårten Willamo.
Den välkomnande loungen är ett exempel på det nya tänkandet, med samarbete i fokus snarare än individuellt arbete. Före ombyggnaden var receptionen minimal, med ett par stolar och ett bord upptryckta mot väggen. Resten av ytan var arbets- och mötesrum. Eftersom terrassen nåddes från ett av mötesrummen blev den otillgänglig och föga använd, berättar Mårten. Nu finns flera utgångar till terrassen som används flitigt under soliga dagar.
Kontoret har också fått en ny och vackert utformad trappa som förbinder de båda våningsplanen. Trappan gör dessutom att den gemensamma samlingsytan, som ligger alldeles nedanför den, även kan användas för externa tillställningar som nätverksmöten och studentevenemang. Lokalerna blir på detta vis mer flexibla, samtidigt som det blir trevligare och lättare för medarbetarna, konstaterar Mårten Willamo. En låst dörr skiljer sedan arbetsplatserna från de öppna delarna, allt för att sekretessen ska upprätthållas.
Lyxigt men inte överdådigt
Advokatbyrån Cirio huserar sedan ungefär ett år på Biblioteksgatan i Stockholm. Byrån, som har hela huset så när som på de kommersiella lokalerna på bottenvåningen, nås via en tung träport med utmejslade reliefer av olika byggnadsarbetare från 1800-talets slut. Dörren och fasaden andas stabilt, borgerligt 1800-tal, men innanför gömmer sig en supermodern trappa och rena, ljusa ytor. Receptionen och loungen på plan 2 är ljus och samtidigt ombonad, med bekväma soffor, mattor, kaffemaskin och en vänlig receptionist.
Managing partnern Emma Dansbo och HR-chefen Karolina Kranberg visar runt på kontoret, som i dagsläget tar upp fyra våningsplan: ett med reception, lunchrum och mötesytor och tre med arbetsplatser. På första våningen pågår arbete för att skapa ytterligare plats för medarbetare.
– Vi har velat skapa en miljö som är väldigt välkomnande och lyxig fast inte på ett överdådigt sätt. Utan det ska kännas välkomnande, berättar Emma Dansbo.
Precis som Bird & Bird funderade Cirio på om det var dags att flytta eller om de skulle bygga om de tidigare lokalerna. Karolina Kranberg var med i gruppen som tittade på flera olika lokaler, länge utan att träffa rätt.
– Vi hade en vision om vad vi ville göra. Lokalen skulle spegla vårt varumärke: den moderna byrån som ändå har funnits här en väldigt lång tid. Och så skulle vi kunna samarbeta och samverka med varandra, berättar hon.
När det tidigare nedbrunna och nu återuppbyggda huset Vildmannen dök upp på marknaden hittade byrån hem. Det kändes helt enkelt rätt, konstaterar Karolina och Emma. Eftersom huset var under återuppbyggnad kunde byrån också vara med och bestämma planlösningen. Målet var att kombinera arbetsplatser med sociala ytor där medarbetarna kunde träffas och samarbeta. Samtidigt behövdes det också utrymmen för koncentrationskrävande arbete, påpekar Emma Dansbo.
– Även att vi sitter i landskap så ska det fortfarande finnas möjlighet att sitta ostörd, ta ett samtal, eller sitta och tänka. Och de utrymmena ska vara nära och lättillgängligt så att det inte känns besvärligt.
Den ekvationen har Cirio, precis som Bird & Bird, löst med en lång rad små arbetsrum på varje våningsplan, rum där den som behöver kan stänga dörren om sig.
En annan gemensam nämnare mellan de båda affärsbyråerna är den tydliga gränsen mellan arbetsplatser och sociala ytor, där även klienter och andra besökare får vistas. Uppdelningen, som förstås är viktig för att slå vakt om sekretessen, manifesteras på Cirio genom att alla offentliga ytor ligger på samma våningsplan, plan 2. Här ligger också personalens lunchrum, som vid behov kan rymma större evenemang med utomstående.
Och lokalerna används flitigt, konstaterar Karolina Kranberg.
– Det är en högre nyttjandegrad med många externa besökare som kommer, sedan vi flyttar dit. Det är jätteroligt.
Besökarna kommer inte bara till stora arrangemang, betonar Emma Dansbo. Det fungerar också utmärkt att bjuda in klienter för luncher, och därmed kunna prata mer ostört än man kan på en restaurang, berättar hon.
Lockar till kontoret
Före corona var det naturligt att klienterna kom till advokatbyråerna. Men pandemin vände upp och ner även på detta. Teamsmöten blev standard, och smarta lösningar skapades för de rättshandlingar som tidigare genomfördes med namnteckningar på papper.
Emma Dansbo jämför.
– Förr var det fysiska closings och signings efter en transaktion då man gick upp på en advokatbyrå och skrev på papper som var uppdukade i långa rader. Det sker väldigt sällan nu, säger hon.
I stället försöker Cirio locka in klienterna till olika former av nätverkande.
Även Mårten Willamo på Bird & Bird trycker på att hans byrå gärna vill bjuda in klienterna till kontoret. För även om mycket kan skötas snabbt och effektivt med hjälp av tekniken är fysiska möten fortfarande viktiga, anser han.
– Det är det bästa sättet att bygga en relation. Vi kan göra ett gott arbete, och det gör vi, och vi får uppskattning för det. Men det allra bästa är ändå det fysiska mötet, säger han.
Nu är det inte bara klienterna som ska lockas att komma till byrån. Precis som arkitekterna pekar på kan även medarbetare som vant sig vid och kanske trivts med att arbeta hemifrån behöva lite draghjälp. För det har stora fördelar att medarbetarna samlas och kan arbeta tillsammans åtminstone de flesta dagarna, anser både Mårten Willamo och Emma Dansbo.
– Vår tes är att vi ska komma till kontoret, för det är bara då som vi får i gång den viktiga diskussionen. Här kan man slänga ur sig till någon kollega att ”jäklar jag sitter med det här problemet” och så försöker vi lösa det, säger Mårten.
För de unga juristerna är kontorsnärvaron dessutom viktig för att de ska lära sig yrket ordentligt, konstaterar Mårten Willamo. Att titta in och fråga, eller sitta tillsammans över ett omfattande avtal ger så mycket mer än att skicka mejl fram och tillbaka. Då blir det också nödvändigt att de seniora juristerna och advokaterna är på plats, eftersom det är de som ska stå för återkopplingen och utbildningen, summerar Mårten Willamo.
Det går förstås att tvinga medarbetarna att komma till kontoret. Men Mårten Willamo tror mer på att locka dit dem, med trevliga kollegor, gemensam frukost, fika och en och annan AW till exempel.
– Det hjälper inte att alla har ett bord. Vi måste attrahera folk att vilja sitta där också och känna att det ger någonting, säger Mårten.
Emma Dansbo trycker på behovet av samarbete och de möjligheter som kontoret ger till detta. Och precis som Bird & Bird vill Cirio arbeta mer med morot än med piska för att få medarbetarna att komma.
– När det går att arbeta hemifrån måste det ge ett mervärde att komma till kontoret, fastslår hon.
Nödvändigt att ha det snyggt
Brottmålsbyrån Krim har sitt kontor på Bolinders plan på Kungsholmen, strategiskt placerat med Centralen, rådhuset och häktet något stenkast bort. Här, i ett funkishus intill Klarabergskanalen, har byrån suttit sedan den startade för tio år sedan.
När Advokatens redaktör och fotografen Micke Lundström kommer på besök är tre av de sex delägarna på plats. Advokaterna Ulrika Borg, Annika Nisser och Louise Gunvén visar runt i de ljusa lokalerna. För klienterna finns en soffa i korridoren, men annars signalerar det mesta att här bedrivs känsligt klientarbete i stängda rum, snarare än event och nätverkande.
Bakom receptionsdisken finns loggan mot en fond av rostiga nitade plåtar. I arbets- och mötesrummens frostade glasvägg finns en blästrad bård sammansatt av bokstäverna i byrånamnet, en bård som också går igen på byråns brevpapper och kuvert.
Rosten och det ljusa, och moderna, uttrycket i kontoret är ett högst medvetet val. När byrån kom till hade alla delägarna erfarenhet av att arbeta i klassiska, mörka och respektingivande advokatkontor. Med Krim ville de skapa något nytt och annorlunda: en modern brottmålsbyrå, som dessutom bara hade kvinnliga delägare.
Kontoret är viktigt för advokaterna på Krim, trots att en ganska stor del av arbetet i praktiken bedrivs i rättssalar, på häkten och i arrester.
– För oss är det nödvändigt att ha det snyggt. Vi mår dåligt av att ha det fult omkring oss. Men det är viktigt även för klienterna. Det blir en vila över lokalerna. Våra klienter kommer i stor kris. De ska inte behöva känna att de kommer till någon som har kontoret på fickan och lite jäktat tar sig 20 minuter. Att de kommer in i ett riktigt rum och får sitta ner ordentligt signalerar ju: ”Jag har tid för dig. Vi pratar den tid som behövs”, säger Louise Gunvén, som lägger till att en vänlig receptionist som bjuder på kaffe också förstärker det intrycket.
Till skillnad från affärsbyråerna har advokaterna på Krim aldrig känt att de behöver locka sina anställda till kontoret. Dels för att de, åtminstone juristerna, arbetar mycket ute på andra ställen. Dels för att det finns annat som drar, nämligen kunskapen hos de erfarna advokaterna.
– Våra anställda, de unga juristerna, kommer till kontoret för att de kan prata med oss, inte på grund av färgen vi har på väggarna. Alla våra anställda säger samma sak: ”Vi arbetar här på grund av att vi alltid har tillgång till er”, fastslår Louise Gunvén.
Arbetets natur gör förstås att det är ytterst ovanligt att alla delägare är på plats samtidigt på kontoret. Men de som är på plats har dörrarna öppna för de anställda och för varandra.
– Vi bollar ju saker hela tiden. Dels är det ju juridiskt bollande. ”Nu har jag tänkt så här, vad tror du om det här?” Och sen är det allt som har med etiken att göra. Det låter ju pompöst, men det är så, de etiska frågorna är ständigt närvarande, säger Ulrika Borg, som får medhåll av Annika Nisser.
– De frågorna dyker upp hela tiden. Men det är väldigt bra här, för vi kan verkligen bara stövla in hos varandra.
Håller örnkoll
Juristrummen på Krim ligger på rad i en korridor, just för att det ska vara lätt att mötas och hjälpas åt. I ena änden av korridoren finns ett större rum, med utsikt mot kanalen utanför. Tanken är att rummet så småningom ska bli ett mötesrum, just nu används det mest när någon behöver dra sig undan och prata ostört i telefon.
I andra änden, vid receptionen, ligger ett mindre mötesrum med plats för klientsamtal. I vinkel från receptionen kommer sedan det stora, hemtrevliga köket, som utgör en naturlig mötesplats för alla på byrån.
I korridoren bortom köket sitter byråns två paralegaler, som ofta behöver arbeta utan att störas av klienter som kommer och advokaternas samtal. Längst in kommer ett större mötesrum, som kom till sedan ett par av byråns medarbetare börjat arbeta med ekonomisk familjerätt, och behövde plats för fler än en eller två vid mötesbordet. Rummet tjänstgör vid festliga tillfällen också som karaokerum, berättar Annika Nisser och skrattar.
Advokaterna på Krim har förstås besökt affärsjuridiska byråer, och imponerats av växtväggar, unika konstverk och superelegant inredning. De konstaterar att i deras bransch, brottmål, blir kontorets utformning betydligt mer beroende på de enskilda medarbetarnas intresse och smak.
Själva tog de inledningsvis hjälp av en formgivare för att få till ett kontor och en grafisk profil som signalerade modernitet och nytänkande. De beställde också individuellt anpassade arbetsbord, med rostigt underrede och betongskiva till alla på kontoret. Borden är snygga, men blytunga, konstaterar Ulrika Borg. Med tiden har också allt fler valt bort de stilfulla borden.
– I fem år fick jag hela tiden ryggskott. Det går inte längre att sitta så där, utan jag måste ha ett höj- och sänkbart bord. Så tyvärr var det jag som bröt barriären, och sen har fler hakat på, säger Louise Gunvén.
Intill de numera höj- och sänkbara borden står låsta aktskåp i plåt. Aktskåpen fungerar lite som en markör av tystnadsplikten och dess betydelse. I praktiken är de dock på väg att fasas ut och de är redan i stort sett ersatta av ett digitalt akthanteringssystem.
Den heltidsanställda receptionisten är annars en viktig garant för just sekretessen, berättar advokaterna. När det kommer in klienter på kontoret, och de själva är upptagna, är det hon som håller koll så att klienterna eller deras barn, som ibland följer med, inte går in i arbetsrummen eller på annat sätt riskerar att få del av hemlig information.
– Hon håller örnkoll, intygar Ulrika Borg.
En bit in i intervjun inser Ulrika Borg att hon ska träffa en klient om några minuter. Som tur är ligger kontoret, som många andra brottmålsbyråer, på Kungsholmen, på springavstånd från Kronobergskvarteret, där advokaterna tillbringar en hel del av sin tid. Stockholms tingsrätt ligger även den nära, liksom tågen till Attunda och Södertörns tingsrätter. Det centrala läget gör det också enkelt för klienterna att hitta, konstaterar advokaterna.
Säljer trygghet
Att Ulrika Borg springer i väg är rätt symptomatiskt för brottmålsbyråer. Här har tekniken inte alls tagit över på samma sätt som på de affärsjuridiska byråerna. Advokaterna reser emellanåt land och rike runt för att fysiskt vara hos klienter som kanske sitter häktade.
– Det finns inte Teams i arresten, konstaterar Ulrika Borg enkelt.
Att Bird & Birds eller Cirios klienter sitter i arresten är ytterst ovanligt. Och trots att coronapandemin är över har många klienter valt att fortsätta med möten via Teams, för att spara tid och slippa onödiga resor.
– Även om vi är här så kan klienterna inte nödvändigtvis möta upp på kontoret. Deras schema kanske inte tillåter det eller så sitter de på annan ort eller i annat land, säger Mårten Willamo.
Han berättar att han just haft ett möte med en klient som gärna sprang över till advokatkontoret för att ses. Det personliga mötet var dock det första sedan projektet startade 2021, så det var första gången Mårten träffade klienten i verkligheten.
Tekniksprånget har medfört att en rad mötesrum på Bird & Bird i dag är särskilt förberedda för arbete via Teams. De speciella Teamsrummen har ett kilformat bord med skärmen i den bredaste änden, så att alla runt bordet ska synas i bild. Med teknikens hjälp kan man skapa en illusion av att mötesbordet fortsätter i skärmen, så att deltagarna på andra sidan sitter runt samma bord. De stora mötesrummen är också riggade för digitala seminarier, med bra ljud och ordentliga kameror.
– Vi tycker att det är mycket mer förtroendeingivande om tekniken fungerar ordentligt. Vi säljer ju lösningar och trygghet åt klienterna. De måste känna att de är i trygga händer. Då ska det synas, säger Mårten Willamo.
Även Cirio har lagt stor vikt vid att tekniken ska fungera på bästa sätt och därmed skapa förtroende och lugn. På byrån finns Teamsrum, och i lunchrummet som också kan fungera som seminarierum göms en jättelik skärm bakom ett draperi. Karolina Kranberg berättar att de gjorde en ordentlig research för att hitta de bästa lösningarna, med ljud och bild som får digitala möten och hybridmöten att flyta smidigt. Alla konferensrum, även de interna, är förberedda för Teamsmöten.
– Det ska vara enkelt att ansluta och det ska vara lätt att få till det tekniskt, fastlår Emma Dansbo.
Ska skapa samarbete
Tekniken har alltså förändrat mycket i kontorsvärlden, åtminstone på affärsbyråerna. En annan trend för kontor generellt, som listas av fastighetsbolaget Castellum, är att flexibla och aktivitetsbaserade kontor, utan fasta arbetsplatser, blir allt vanligare. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade i Castellums undersökning uppgav att de hade flexibla arbetsplatser på kontoret, en ökning med 9 procentenheter på bara ett år.
Men till advokatbyråerna tycks flexkontoren ännu inte ha nått. Däremot tycks de egna arbetsrummen i stor utsträckning fått ge vika för kontorslandskap eller delade rum.
Längst av de besökta kontoren har Cirio gått. Här sitter sedan flytten alla medarbetare i kontorslandskap. Landskapen är spridda över tre våningsplan som ska bli fyra. Högst upp sitter staben och administrationen, med en fantastisk takterrass som kompensation för den något lägre takhöjden. De olika verksamhetsgrupperna sitter tillsammans, från delägare till de nyaste biträdande juristerna.
Enligt Emma Dansbo var det delvis rättviseskäl som låg bakom beslutet.
– Dels var det redan rätt många som satt i landskap på förra kontoret, och tyckte att det funkade bra med det moderna sättet att arbeta på. Dels hade vi i det här huset inte fått in rum till oss alla.
Tanken var också att skapa mer naturligt samarbete.
– Många satt tidigare med stängd dörr, och såg inte sina kolleger på hela dagen. Här blir det mer att man arbetar tillsammans, säger Karolina Kranbo.
Flytten till kontorslandskap förbereddes noga, berättar Karolina och Emma. Redan på det gamla kontoret fanns en arbetsplats uppbyggd, så att alla kunde se hur det skulle komma att se ut och hur mycket eget de kunde få plats med. Fortfarande följer ledningen löpande upp hur arbetet går, och lösningen med kontorslandskap är en stående punkt på byråns gruppmöten.
Så hur går det då?
– Jag tycker att det funkar bra. Det är klart att det har sina utmaningar. Det är lättare för vissa och mer utmanande för andra. Men över lag tycker jag att det har varit en positiv stämning kring det, säger Emma Dansbo, som tillägger att det finns gott om enskilda arbetsrum att gå undan i för den som behöver.
På Bird & Birds kontor blandas små kontorslandskap med högst sex arbetsplatser på ett smidigt sätt med större och mindre arbetsrum. Vissa som behöver det har egna rum, berättar Mårten Willamo, men de flesta delar rum eller sitter i landskapen.
Blandlösningen fungerar bra, konstaterar Mårten Willamo, som förklarar att byrån före ombyggnaden hade en betydligt sämre lösning, med kontorslandskap som avgränsades av skärmar.
– Våra arkitekter sa när de såg det att ”ni har det sämsta av två världar. Ni ser inte varandra men ni hör varandra”. Man fick inte den sociala delen som är fördelen med att sitta i ett öppet kontor. Men man hörde varandra, säger han och tillägger att ”murarna” runt arbetsplatsen dessutom fick många att tappa respekten för andras behov av att kunna koncentrera sig.
Krim har gått ifrån egna arbetsrum till delade, delvis för att de blivit fler på byrån under resans gång. Fortfarande har dock varje medarbetare sin egen arbetsplats. I praktiken är det förstås ytterst sällan som alla är där, och det finns nästan alltid utrymme att dra sig undan och vara i fred.
Downsizar inte
Men hur har det då blivit med advokatkontorens storlek? Om de advokatbyråer som Advokaten talat med och ställt enkätfrågor till är representativa så syns ännu ingen tydlig vilja att krympa lokalerna. Bird & Bird har oförändrad kontorsstorlek, medan Cirio har minskat sin yta något i och med flytten. Att alla medarbetare numera sitter i kontorslandskap spar förstås en del plats. Men Karolina Kranberg och Emma Dansbo tycker egentligen inte att kontoret känns mindre än det förra.
– På det gamla kontoret hade vi ganska mycket outnyttjade ytor, korridorer och vrår. Det var inte optimalt planerat, fastslår Karolina.
Brottmålsbyrån Krim sitter kvar i sina lokaler, som enligt Ulrika Borg är ”jättestora”, men med fler medarbetare än det var från starten. Lokalkostnaden är avsevärd, och delägarna på Krim ser att andra brottmålsadvokater försöker skära i kostnaderna genom att flytta till mindre eller sätta sig i källarlokaler. För Krim är det dock inte aktuellt.
– Vi har valt att ha kvar det så här stort för att det är ganska skönt att kunna sitta för sig själv emellanåt, och ta sina samtal eller jobba med sitt utan att bli störd av andra. Även om vi nu delar rum så kan man ju smita undan och sitta någon annanstans, säger Annika Nisser.
Vad?
De nya arbetsformerna efter coronapandemin har fått många företag att krympa och arrangera om sina kontor. Redaktionen, som dessutom fått ett antal pressmeddelanden om advokatbyråer som bytt adress eller designat om sina kontor, ville undersöka hur det moderna advokatkontoret ser ut och vad det säger om advokaternas arbetssätt.
Hur?
Fokusredaktören besökte, tillsammans med en fotograf, tre advokatbyråer i Stockholm, en humanjuridisk byrå främst inriktad på brottmål och två affärsjuridiska byråer, för att se kontoren och tala med de kontorsansvariga. Dessutom fick fyra affärsjuridiska advokatbyråer, som nyligen bytt lokaler eller planerar att göra det, en mejlenkät om kontorsstorlek och hur kontoren är disponerade.
Slutsats
När arbetet kan utföras var som helst får advokatkontoret en ny betydelse som mötesplats och forum för samarbete och kunskapsöverföring. Kontorets utformning bidrar till att bygga ett varumärke och en kultur, gentemot både klienter och medarbetare. Ett modernt, inbjudande och trivsamt kontor kan dessutom locka tillbaka dem som vant sig vid att arbeta från köksbordet eller hemmakontoret. För brottmålsadvokaterna, som redan tidigare skötte mycket av sitt arbete i rätten, på häkten och i arrester, är skillnaden mindre mot tiden före pandemin. Men även brottmålsbyråns kontor fyller en viktig funktion för samarbete och viktiga samtal om både juridik och etik.