Försäkring snabb hjälp vid mordbrand
Nr 5 2010 Årgång 76Mitt i natten den 12 mars 2008 kastade någon in brandfacklor i den lilla lampaffären i centrala Göteborg. Efter en stund var hela lokalen övertänd. Det rörde sig om en missriktad uppgörelse i undre världen — gärningsmännen hade förväxlat butikens ägare med en företrädare för ett skumraskföretag.
På de tre våningarna ovanför butikerna har Advokatfirman Delphi i Göteborg sitt kontor. Brandkåren var på plats bara några minuter efter larmet, men innan eldsvådan var under kontroll hade lågorna letat sig vidare upp till advokatbyrån.
Räddningstjänstens insats gjorde att skadorna i advokatbyråns lokaler blev begränsade. De egentliga brandskadorna drabbade bara det första våningsplanet. Advokatkontorets övriga våningar drabbades av röklukten och av ett mikroskopiskt finkornigt sotdamm.
Advokatkontoret var stängt fyra veckor. Men Delphi kunde fortsätta sin verksamhet utanför kontoret. Medarbetarna använder bärbara datorer. Det mesta aktmaterialet finns inskannat och lagrat på servrar och var alltså tillgängligt för medarbetarna, som hjälpligt kunde arbeta vidare med de pågående ärendena.
– Följderna av branden innebar ändå ett väsentligt avbräck – det såg man med en gång i räkenskaperna, berättar Per Håkansson, managing partner på Delphi i Göteborg.
– Försäkringsbolagen gjorde ett fantastiskt bra akutarbete för att se till att advokatbyrån kunde komma i gång så fort som möjligt, säger Per Håkansson. De gjorde sitt bästa för att minimera katastrofläget.
Branden medförde en rad praktiska problem. Röklukten satte sig i allt. Månader efter branden kunde mottagarna känna på lukten att ett brev kom från Delphi.
– Försäkringsbolagen ställde upp med att ta fram konferensutrymmen och gjorde verkligen vad de kunde, understryker Per Håkansson.
Efter akuttiden kunde Delphi ta merparten av lokalerna i besittning. Men byrån var tvungen att helt avstå från att använda första planet med reception, väntrum och konferensrum.
Det tog mer än ett halvår innan det blev möjligt att återuppta en mera normal verksamhet på kontoret.
Senare diskuterade advokatbyrån med försäkringsbolaget om avbrottsförsäkringen. Delphi kunde påvisa att byrån hade haft ett väsentligt tapp i omsättningen, och även kostnader, som skulle ersättas enligt avbrottsförsäkringen. Det finns inte någon beloppsgräns för ersättningen, men däremot en tidsgräns — ersättning för avbrott lämnas för högst 12 månader.
– Det omedelbara driftstoppet blev väl ersatt genom försäkringen, säger Per Håkansson. Men avbrottet fick också långsiktiga följder. Byrån hade inte tillgång till sin reception under åtta månaders tid. Att inbearbeta befintliga och potentiella klienter på nytt har tagit tid. Allt sådant ger effekter i räkenskaperna som sträcker sig längre än ett år.
Redan före branden hade Delphi arbetat med skadeförebyggande åtgärder. Sedan några år skannar byrån in det mesta av inkommande post och sparar den på servrar, inte bara lokalt i Göteborg utan också i Stockholm. Även det egenproducerade materialet sparas.
Inga värdehandlingar förvarades på kontoret. Originaldokument finns mestadels hos huvudmännen eller förvaras i kassaskåp på advokatbyrån medan ärendena pågår.
Vid branden blev inget ”levande material” i advokatbyråns ärenden förstört.
Efter branden har Delphi installerat brand- och rökdetektorer i lokalerna, och satt in ytterligare automatiska branddörrar som stängs vid brandfara.
Per Håkansson vill rikta en uppmaning till advokatkollektivet:
– Se till att förvara så lite som möjligt av originaldokument och arbetsmaterial öppet i kontorslokalerna! På så sätt minimerar man riskerna för allvarliga driftsavbrott om man drabbas av brand eller andra skador på lokalerna. Därutöver bör man kontinuerligt se över både brandskyddet och försäkringsskyddet.