Häktescheferna svarar på kritiken
Nr 3 2008 Årgång 74Christer Krohn är häkteschef i Göteborg och han tillbakavisar kritiken om att korta öppettider på häktena skulle vara ett hot mot rättssäkerheten.
– Vi försöker möta förfrågningar så gott det går och vi gör undantag för tillresta advokater på helgerna. Men vi har en verksamhet att sköta och kan inte anpassa vår verksamhet efter advokaternas arbete i rätten, säger han.
Han menar att häktet är en del av rättsväsendet och att det inte enbart är häktespersonalens ansvar att tillgodose att processen blir rättssäker.
– Man får använda pauser och tid direkt i anslutning till huvudförhandlingen för att tala med klienten. Sedan förstår jag också att det kan dyka upp saker under en förhandling som man behöver diskutera mer ingående. Då får man begära anstånd i rätten eller begära att en ny huvudförhandling sätts ut. Får man avslag på sin begäran om senareläggning väger vi naturligtvis in det i vår bedömning och får kanske begära in extrapersonal.
Christer Krohn anser att jämförelsen med Kronobergshäktet i Stockholm är missvisande.
– Kronoberg har ett annat uppdrag och en annan organisation än vad vi har, de tar emot anhållna och omhändertagna personer dygnet runt. Vårt uppdrag är att ta hand om dem som sitter häktade, säger han och tillägger:
– Vi har inget emot att ha längre öppettider men vi måste anpassa personalens arbetstider efter de ekonomiska förutsättningarna som finns. Vi förstår och respekterar att advokater vill in till sina klienter, men man måste också respektera våra förhållanden.
Även i Malmö hänvisar man till begränsade ekonomiska resurser.
– Jag ser fram emot att den här frågan lyfts fram. Vi behöver direktiv för hur det ska vara med tillgängligheten. Då måste vi få resurser för att klara det här, säger häkteschefen Hans Svensson och tillägger:
– Landsortshäkten är så små att man tar in advokaten i häktet oavsett vilken tid det är på dygnet. Men på de stora häktena är besöksavdelningar helt separerade och häkten på andra våningsplan. Då måste man låsa upp personal, exempelvis två vårdare på besöksavdelningen som bara sitter där och inte gör något annat. Det hade varit mycket lättare om besöksavdelningen hade legat i anslutning till bostadsrummen. På småhäkten är det ju samma vårdare som slussar ut den intagna till advokaten.
För att möta behovet från advokaterna om ökad tillgänglighet i Malmö krävs cirka en halv miljon kronor, motsvarande en heltidstjänst till per år. Hans Svensson tror inte att man kan göra inpasseringen till häktet mycket smidigare än vad som sker idag, utan att kontrollen förlorar sin mening. I Stockholm bekräftar Jan Strand, stf häkteschef på Kronobergshäktet, att advokater kan komma in till klienter dygnet runt.
– Skillnaden nu jämfört med tidigare är att det kan ta längre tid. På grund av besparingar är centralvakten inte längre bemannad på kvällstid så advokaterna kan tvingas vänta ett par minuter utanför på Bergsgatan. Men vi skickar ner personal från arresten så fort som möjligt. Den advokat som väntat längst fick stå utanför i cirka 20 minuter men det är ovanligt.
Jan Strand vill inte kommentera situationen i Göteborg och Malmö men säger att en orsak till problemen nog kan vara hur lokalerna ser ut med besöksrum på olika avdelningar. På Kronoberg fungerar även telefonkontakterna mellan intagna och deras försvarare på ett tillfredsställande sätt, enligt Jan Strand.