search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Fokus

”Vi har samma grundvärderingar”

Advokatfirman Glimstedt kombinerar marknadsföring med stöd till idrotten i sitt partnerskap med Häcken. Både advokatfirman och klubben är nöjda med samarbetet.

Att en advokatbyrå syns med tröjreklam på ett allsvenskt fotbollslag hör inte till vanligheterna. Men under årets säsong är det just vad advokatfirman Glimstedt i Göteborg gör.

För Sabine Söndergaard, vd på Glimstedt och tidigare ordförande i BK Häcken, är tröjexponeringen ett sätt att kombinera stöd till idrotten med marknadsföring.

– Att vi har köpt platsen på ryggtavlan är en intressant och annorlunda investering som väckt mycket uppmärksamhet i advokatvärlden och bland klienter. Satsningen gör att vi bland annat syns vid tv-sända matcher, säger hon.

Samtidigt understryker hon att partnerskapet med Häcken också baseras på delade värderingar, där såväl Glimstedt som Häcken satsar hårt på att utveckla egna talanger.

Även Marcus Jodin, klubbchef på BK Häcken, betonar värdegemenskapen med den nya partnern. 

– De pratar samma språk som vi gör, de lägger ett stort fokus på mångfald i laget och de använder talanger på samma sätt som vi, säger han.

Med partnerskapet får Glimstedt en plats i BK Häckens affärsnätverk, som samlar ett hundra företag som ger stöd till klubben. Nätverket blir för företagen ett sätt att knyta kontakter och i förlängningen få nya uppdrag.

– Glimstedt bidrar till nätverket med sin kunskap inom affärsjuridik, och blir en naturlig part att vända sig till om man är med i nätverket, säger Marcus Jodin, som tillägger att advokatbyrån därmed också blir en bra rådgivare till klubben, om det skulle behövas.

Det finns också, framhåller Marcus Jodin, ett stort engagemang för fotbollsklubben bland advokatbyråns medarbetare.

– De är otroligt delaktiga i våra träffar, men också i hur det går för laget. Många medarbetare går och tittar på våra matcher, säger han.

Marcus Jodin tillträdde som klubbchef för Häcken i januari i år, men har tidigare varit marknadschef för klubben. Han beskriver en stark utveckling av samarbetet med näringslivet under de senaste tio åren, vilket bidragit till klubbens framgångar.

– I dag är korrelationen mellan ekonomi och sportsliga resultat tydlig. Ekonomi är väldigt viktigt för den moderna elitidrotten, mycket mer än för bara tio år sedan. Så att ha stöttning från näringslivet blir ett sätt att kunna vara med och vinna fotbollsmatcher, säger han.

Om man tittar framåt, kan vi räkna med ännu mer av den utvecklingen?

– Det är jag övertygad om. Åtminstone att korrelationen mellan ekonomi och sportsliga framgångar bara blir ännu tydligare. Det ser man redan ute i Europa på många håll. Om man tar Spanien till exempel där det i dag bara handlar om två klubbar. Det är Barcelona eller Real Madrid som vinner ligan, och det är för att de är så otroligt mycket starkare än de som följer därefter rent ekonomiskt, konstaterar Marcus Jodin.

Ulrika Öster
Annons
Annons