- Fokus
”Se till att synas då och då”
Gör en bra insats, var engagerad för klienterna och se till att synas då och då. Så lyder Viktor Bankes metod för marknadsföring av sig själv och nya byrån.
Ett klassiskt sätt att marknadsföra sig och byrån är att medverka som skribent i branschtidskrifter. Med tiden har det blivit vanligare med mer allmän press.
En av de mer omskrivna advokaterna just nu är Viktor Banke. Han är nybliven kolumnist och rättsexpert på Aftonbladet och sedan några år en flitig debattör inom både juridikens och migrationens område.
– Viljan att debattera juridik kommer nog helt enkelt från en debattglad personlighet och ett intresse för att göra juridiken begriplig för gemene man, säger Viktor Banke.
Viktor Banke är kolumnist och rättsexpert på Aftonbladet.
Den viljan ledde till att han förra året utkom med boken Andrum, om flyktingars väg till Sverige och deras möten med svenska myndigheter, och i samband med det porträtterades i Sveriges två största morgontidningar, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
Han menar att exponering det senaste året inneburit att det kommit fler begärda uppdrag.
– Det har inte överhuvudtaget varit en strategi, utan snarare en genuin lust att förklara, att berätta. Men det fungerar förstås som marknadsföring, samtidigt, säger Viktor Banke.
Hösten 2017 lämnade han sin anställning på Advokatbyrån Thomas Bodström för att tillsammans med fyra kollegor starta Advokatbyrån Dubio. Medieexponeringen har underlättat uppstarten, men någon särskild marknadsföringsstrategi har inte funnits.
– Att starta en ny byrå tar tid, det är mycket med det administrativa och PR-åtgärderna har vi inte kommit till. Jag har således inget bättre svar än de vanliga sätten: Gör en bra insats, var engagerad för klienterna och se till att synas då och då, säger Viktor Banke.