search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Fokus

Så mycket kostade byråernas reklam

Juristsektorn köpte reklam i bland annat dagspress, radio och kommersiell tv för totalt 19,5 miljoner kronor under 2017.

Enligt siffror från undersökningsföretaget Kanter Sifo köpte juristsektorn reklam i dagspress, populär press och kommersiell tv samt utomhus-, bio-, radio- och kundvagnsreklam för ett värde av totalt 19,5 miljoner kronor under 2017. Överlägset mest i sektorn stod den internetbaserade juristbyrån Avtal24 för, som köpte reklam för ett värde av 6,6 miljoner kronor. Först på fjärde plats syns en advokatbyrå – Glimstedt – som köpte reklam för ett värde av 893 000 kronor. Under 2017 förekommer totalt 71 advokatbyråer i Kanter Sifos statistik över reklamköpare, och de köpte sammanlagt reklam för ett värde av 8,5 miljoner kronor. Under 2016 köpte advokatbyråerna reklam för ett värde av drygt 15 miljoner kronor. En viktig förklaring till minskningen är troligen att reklam på internet och i sociala medier tar en allt större del av reklamkakan. Enligt Institutet för reklam och mediestatistiks statistik över reklaminvesteringar ökade reklaminvesteringarna i annonsplattformar på internet med 21,2 procent 2016, och de är i dag större än reklaminvesteringar i tv, radio och dagspress sammantaget.

FAKTA: Mesta reklamköpare 2017

I dagspress, populär press, kommersiell tv och utomhus-, bio-, radio- och kundvagnsreklam.

1. Glimstedt, 893 000 kr

2. Cederquist, 762 000 kr

3. Delphi, 680 000 kr

4. Baker & McKenzie, 532 000 kr

5. Lindahl, 499 000 kr

Källa: Kanter Sifo

LÄS ÄVEN:

Johan Persson
Annons
Annons