search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Nyheter

Allvarlig JO-kritik mot Skånepolisens registrering

Justitieombudsmannen (JO) riktar allvarlig kritik mot Skånepolisens registrering av över 4 000 romer.

JO har granskat ansvaret inom polismyndigheten för bristerna i hur personuppgifter har behandlats inom Skånepolisens kriminalunderrättelsetjänst. Polismyndigheten registrerade mer än 4 000 romer. Efter uppgifter i medierna om att Skånepolisen hade ett olagligt register över romer granskades frågan av både Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden och åklagaren. Granskningen visade att det fanns allvarliga brister i hur personuppgifter har behandlats i två uppgiftssamlingar inom polisens kriminalunderrättelseverksamhet. Bristerna bestod bland annat i att ändamålet för registreringen av uppgifterna var alltför generellt och att det inte hade angetts vilka av de registrerade personerna som inte var misstänkta för något.

JO skriver i sitt beslut att det de facto handlar om ett register över etnisk tillhörighet. En anledning till bristerna i uppgiftssamlingarna är den otydliga ansvarsfördelningen inom polismyndigheten. Beslut om vilka personuppgifter som skulle registreras fattades av personer som saknade behörighet för detta. Polismyndigheten i Skåne vidtog, enligt JO, inte nödvändiga åtgärder för att säkerställa att bestämmelserna om integritetsskydd följdes. JO riktar därför allvarlig kritik mot Polismyndigheten i Skåne. I sitt beslut skriver JO också att ett tungt ansvar för bristerna vilar på dem som har innehaft befattningen som chef för länskriminalavdelningen. Men ansvaret för de grundläggande bristerna i myndighetens organisation vilar på polismyndigheten och dess högsta chef – länspolismästaren. JO är även kritisk till chefen för kriminalunderrättelsetjänsten i Lund, som ansvarade för att uppgiftssamlingarna byggdes upp, och till den polis som byggde upp innehållet i samlingarna. JO förutsätter att den nya Polismyndigheten vidtar nödvändiga åtgärder för att garantera att polisdatalagens integritetsskyddsbestämmelser efterlevs inom hela myndigheten.

Annons
Annons