search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Nyheter

Medgrundare till Wrapp gästade Hildary

Tänk ”world domination” när du ska ta fram en ny idé för digital, social och mobil marknadsföring. Det var ett av budskapen när Aurore Belfrage på det svenska presentkortsföretaget Wrapp, talade på höstens första Hildarylunch.

Temat för lunchen, som ägde rum i Advokatsamfundets lokaler den 9 oktober, var ”mina erfarenheter från en tech startup”. Aurore Belfrage, medgrundare och försäljningschef på Wrapp, talade om entreprenörskap: att komma på en idé, att våga komma på en idé, att våga satsa på den och att våga bygga ett bolag och alla typer av utmaningar som det innebär.

– 700 000 svenskar har laddat ner vår app, vilket betyder att vi är en av de största mobila marknadsföringskanalerna i Sverige, sa Aurore.

Wrapp är en gratis mobilapp som ger användaren möjlighet att ge bort och få digitala presentkort från ett antal butikskedjor. Presentkortet kan skannas av i butiken, direkt från användarens smartmobil. Butikskedjorna som sponsrar presentkorten får också information om kundens kön, ålder, inköp och val av butik, så att de kan skräddarsy sin framtida marknadsföring.

Sedan Wrapp startade sin sociala presentkortstjänst i Sverige i november 2011 och expanderade till USA i maj förra året, har konsumenter använt Wrapp iPhone och Android apps för att ge bort nästan 20 miljoner digitala presentkort till personer i sina sociala kontaktnät.

Hur föddes idén?

– Vi var sju grundare och vi var hungriga entreprenörer. Det fanns en vilja att innovera i gränslandet mellan retail, det mobila och social media. Det var ganska uttalat att vi inte skulle komma på vilken idé som helst, utan att det skulle vara ”the idea”, det var ”world domination” som gällde, sa Aurore, som anser att dessa tankesätt är avgörande när man ska ta fram en idé och presentera den för olika företag.

 För grundarna är fortsatt utveckling av mobil och digital marknadsföring en självklarhet. Samtidigt hade de hört och förvånats av att uppemot 90 procent av konsumentköpen sker i butik trots att världen är digital och mobil. Hur kommer det sig? Ska det vara så? Tycker konsumenter att det är roligare eller lättare att handla i butik eller är det något som fattas i online-modellen? Det var dessa frågor som ledde fram till idén.

Aurore räknade upp några värdeord som gäller när man startar ett teknikdrivet bolag:

  • Ständig utveckling.
  • Exponentiell tillväxt.
  • Spränga gränser, hitta nya sätt att arbeta, skapa något nytt.

Många konsumenter uppfattar marknadsföring som påträngande och känner sig immuna mot kommersiella budskap. Därför är det viktigt för Wrapp att det inte är företagen eller varumärkena som står som avsändare, utan vänner emellan kan skicka varandra presenter och välja fritt de erbjudande som kompisarna kommer att gilla.

Aurore tog också upp två olika sätt att se på app-användarna som avgör vilken strategi som ska användas; hur idén ska säljas in, till vem och hur användarna ska förstå tekniken. Dels kan man bygga en app där man ger användarna noggranna instruktioner för hur de ska använda appen, dels kan man bygga en app där användarna själva får prova sig fram och upptäcka fördelarna. Wrapp valde i likhet med Twitter och Instagram den senare varianten.

Annons
Annons