search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Nyheter

Blondinbella brinner för unga kvinnors självkänsla

Entreprenören Isabella Löwengrip blev först känd genom sin blogg Blondinbella. Vid Hildarylunchen i Stockholm den 4 oktober talade hon om hur hennes verksamhet har utvecklats ”från blogg till varumärke”.

Isabella Löwengrip började blogga som 14-åring när hon var aktiv i Moderata ungdomsförbundet.

– Jag ville förändra världen, berättade Löwengrip.

Men hennes vänner tyckte att bloggen var tråkig.

Isabella Löwengrip insåg att hon måste skapa en karaktär som var intressant att läsa om. Hon köpte ett rosa skrivblock, skrev ”Blondinbella” på det, och började fundera över hur den personen skulle vara.

– Som 14-åring var det ballaste jag visste kändisar, Hollywood, Stureplan, champagne, päls och äldre killar.

Hon såg till att få in allt det i bloggen.

– Jag ljög i två års tid att jag levde det där häftiga livet som jag inte alls levde! förklarade hon.

År 2007 var Blondinbella den nionde största bloggen i Sverige med 300 000 unika besökare i veckan.

Men det var inte så roligt att bli känd för en figur som är superkorkad, särskilt som hon egentligen är en ganska driven person, sade Löwengrip.

Att arbeta bort den bilden av Blondinbella har varit svårt. Det har varit en utmaning att ”vända” varumärket och ge det ett annat innehåll. När hennes blogg värderades till fem miljoner kronor år 2007 startade Isabella Löwengrip Blondinbella AB. Då var hon 16 år. Därefter har hon återkommande kommit på nya verksamhetsidéer och grundat företag. Hittills har hon hunnit starta fem aktiebolag. Efter Blondinbella AB startade hon en webbutik som sålde smink, kläder och andra artiklar. Det tredje företaget startade hon när hon var 17 år: Ett eget klädmärke som såldes i 23 butiker i Sverige.

Isabella Löwengrip startade nästa företag: bloggnätverket Spotlife, med idén att samla Sveriges bästa bloggare på samma portal.

Löwengrip konstaterade att hon har dyslexi och egentligen aldrig har tyckt om att skriva. Ändå skriver hon en blogg och har givit ut två böcker: Egoboost! och Isabellas hemligheter. Nu skriver hon på en tredje bok, om privatekonomi för unga kvinnor. År 2010 startade hon en tidning, Egoboost Magazine – en karriärtidning för unga kvinnor.

Just nu arbetar hon med att starta ett utbildningsföretag tillsammans med en bank, med syftet att få unga kvinnor att förstå varför de ska spara pengar och inse hur de kan användas.

Löwengrip har också startat ett investmentbolag, där hon vill investera i verksamhetsidéer hon förstår.

Ett tema går igen i allt Isabella Löwengrip engagerar sig i:

– Jag brinner för att stärka unga tjejers självkänsla!

Annons
Annons