search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Fokus

Hitta rätt i de sociala medierna

35 procent av befolkningen använder sociala medier varje dag.
91 procent av journalisterna använder det i sitt arbete. Nya sociala kanaler på nätet växer fram hela tiden.

Här är några av de stora just nu.

Facebook
Facebook grundades 2004 och är störst bland de sociala medierna, med 600 användare över hela världen. Användarna kan skapa en personlig profil, lägga till andra användare som vänner och utbyta meddelanden, samt få automatiska meddelanden när någon postar meddelanden, bilder, musik eller något annat på deras profil. Dessutom kan användare ansluta sig till intressegrupper. Många av kontona på Facebook är skapade kring gemensamma intressen eller idoler. Företag och organisationer kan också ha konton på Facebook. Facebook finns på ungefär 70 olika språk.

Enskilda personer knyter kontakter med varandra på Facebook genom att lägga till varandra som vänner, ”adda” varann. På sidor som tillhör intressegrupper eller företag kan man i stället uttrycka sin sympati genom att ”gilla” sidan. Kommunikationen äger främst rum i loggen. Allt som skrivs kan kommenteras och gillas av andra besökare. Användaren bestämmer dock själv hur mycket av materialet som ska visas öppet och vad som bara är tillgängligt för vänner.

92 procent av de svenska ungdomarna använder Facebook minst en gång i veckan.

Blogg
Ordet blogg är skapat av ”web log”, alltså en dagbok eller loggbok på nätet. Bloggar är alltså en slags dagböcker i webbform, längre eller kortare redogörelser eller reflektioner ur bloggarnas liv. Läsarnas kommentarer fyller som regel en viktig funktion i bloggarna. Alla har dock inte någon kommentarfunktion. Många bloggare väljer också medelvägen att granska och godkänna kommentarer innan de publiceras.

År 2010 bloggade en halv miljon svenskar. Bloggen kan antingen publiceras på en egen webbplats, eller på någon av de stora bloggportaler som finns, exempelvis Wordpress eller Blogger.
Många bloggar har blivit kommersiella framgångar, med mycket annonser. Företag strävar också efter att få kända bloggare att skriva om eller visa bilder på deras produkter.

Twitter
Twitter är en mikrobloggstjänst. Användaren kan där skicka och läsa meddelanden, så kallade tweets. Meddelandena får vara högst 140 tecken långa. Twitter kan man läsa på respektive användares profilsida på Twitters webbplats, men många följer i stället Twitter via speciella program eller appar till telefoner. Att prenumerera på ett visst konto kallas att följa det.

De som twittrar kring ett speciellt arrangemang eller ämne märker ofta sina tweets med en så kallad hashtagg, ett namn som föregås av tecknet #. Med hjälp av taggen kan man sedan följa alla tweets som kommer in kring just detta ämne.

Det finns över 90 000 svenskspråkiga Twitterkonton i dag.

LinkedIn
LinkedIn är en webbtjänst för att skapa och vårda nätverk, främst professionella sådana. Tjänsten är huvudsakligen inriktad på att man ska kunna återknyta kontakten med gamla vänner och kolleger. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man sedan hitta nytt arbete eller nya affärsmöjligheter.

I augusti 2011 hade tjänsten fler än 120 miljoner registrerade användare fördelade på 200 olika branscher över hela världen. 700 000 av dessa är svenskar. På LinkedIn finns en rad undergrupper och nätverk på olika områden, t.ex. IT-rätt.

Youtube
Youtube är en webbplats med vi­deo­klipp som vem som helst kan ladda upp. Över 100 000 videoklipp från hela världen laddas upp där dagligen. Uppladdningen kostar inget, så länge materialet är under 2 gigabyte eller högst 15 minuter långa. Ett annat villkor är att klippen inte innehåller upphovsrättsskyddat material, något som företaget troligen har svårt att kontrollera i praktiken.

75 procent av de svenska ungdomarna använder Youtube minst en gång i veckan. Tjänsten har också blivit allt mer populär bland företag och intresseorganisationer, som laddar upp presentationer eller kampanjfilmer på sina Youtube-konton. Filmerna går sedan att bädda in på exempelvis en egen webbplats. En anledning till att det blivit så populärt är förmodligen att film rankas högt av sökmotorer som Google. Att ha ett Youtube-klipp på sin webbplats är därmed ett bra sätt att komma högt upp vid en sökning på nätet.