• Samfundsfrågor

Årsmöte med Mellersta avdelningen

Mellersta avdelningen höll sitt årsmöte på Örebro slott den 19 mars. Robert Wikström i Uppsala valdes till ny ordförande för avdelningen, efter Peter Bredelius som avgick efter tre år på posten.

Den kanske viktigaste punkten på årsmötet var diskussionen om Tällbergsdagarna. Avdelningen skakades i höstas, när avdelningens kvalificerade studiedagar i Tällberg blev inställda för första gången. Avdelningsstyrelsen har genomfört en enkätundersökning för att undersöka om ledamöterna i avdelningen fortfarande efterfrågar Tällbergsdagarna. Årsmötet utgick från att förra årets inställda arrangemang berodde på tillfälligheter och beslöt att fortsätta ordna Tällbergsdagarna.

Advokatsamfundets vice ordförande Claes Zettermarck informerade om vad som händer i samfundet. Han passade på att avslöja okända fakta om sitt förflutna i Örebro, bland annat att han hade varit lektor på socialhögskolan i staden.

Årsmötesdeltagarna uppskattade oväntat mycket eftermiddagsföreläsningen, ”Våga mer än du törs!” med Inger Hansson.

Vid årsmötet avgick styrelsens nestor Lars Gombrii efter att ha varit sekreterare i avdelningen i 35 år. Under middagen i Stora salen på Stora hotellet avtackade Peter Bredelius särskilt Lars Gombrii i hans frånvaro – med Bredelius ord ”en framträdande, färgstark och ändå ödmjuk person”, som ”i mer än 30 år har varit en galjonsfigur, en ikon” för avdelningen. Fast Lars Gombrii lämnar inte styrelsen helt och hållet. Han stannar kvar som suppleant.

Magnus Andersson