search bubble news heart bars angle-right angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin close clock map-marker calendar
  • Nyheter

von Sydowska morden på teaterscenen

Vad kan få en tjugotreårig man att döda sin far och två husor för att sedan skjuta sin hustru och sig själv? Advokat Anders Frigell fängslades så till den grad av de von Sydowska morden att han skrev en bok om händelsen. Nu har det blivit en pjäs, som spelas för fulla hus på Uppsala stadsteater.

I mars 1932 hittades dåvarande SAF-chefen Hjalmar von Sydow och familjens två husor ihjälslagna i familjen von Sydows våning. Misstankarna riktades snabbt mot sonen Fredrik von Sydow, en begåvad men slarvig och yvig juris studerande. Innan Fredrik hann gripas på Hotell Gillet i Uppsala tog han först hustruns och sedan sitt eget liv.

Från tragedi till deckargåta

Anders Frigell har förvandlat familjetragedin till en deckargåta, där slutet är givet men frågorna många. I uppsättningen på Uppsala stadsteater får vi följa kommissarie Gustavssons, i Göran Engmans gestalt, utredning av morden på Norr Mälarstrand och sökande efter Fredrik och Ingun. Samtidigt berättas historien om Fredriks och Inguns kärlekshistoria.

Fredrik och Ingun möttes i tonåren och förälskade sig. Deras fäder var emot förhållandet. När Ingun blev gravid skickades hon, enligt tidens sed, till Milano för att ”bli smal igen”. Men Fredrik och Ingun gifte sig så snart de båda blivit myndiga och hämtade hem dottern.

I Anders Frigells pjäs framstår Fredrik von Sydow som en man som tappat fotfästet av att försöka förverkliga sin fars planer. Själv drömmer han om att bli poet och studera filosofi. Men fadern kräver att Fredrik ska läsa juridik.

Att få välja sin egen bana

I stället för studier ägnar sig Fredrik åt  ett allt yvigare studentliv. Vid sidan av det, boende hemma hos sin far och hans lynniga nya fru, finns Ingun.

Fredriks superi och ekonomiska problem tilltar. På samma gång växer hans självförakt. Han försöker duga för sin far men lyckas aldrig riktigt. Spänningen stiger, tills allt exploderar i våld.

Manusförfattaren, advokat Anders Frigell, har deltagit i arbetet med uppsättningen, och han gör också en roll i pjäsen som hovmästare på Gillet.

Anders Frigell har i sin pjäs lagt tonvikten på Fredrik von Sydows misslyckade försök att få välja sin egen bana i livet. Något exakt svar på frågan om varför det slutade så illa ger väl inte pjäsen. Men en trovärdig teori om en ung mans behov av bekräftelse från sin far, och faderns oförmåga att låta sonen gå sin egen väg i livet.

Så tyckte recensenterna

Sundsvalls tidning kallar uppsättningen för ”en ironisk skildring av studentliv men främst en avslöjande skildring av den borgerliga överklassens värderingar, alla mer eller mindre grundade på inskränkthet och moralism”.

”Utmärkt gestaltat” tycker samma tidning, och får medhåll av bland andra Upsala Nya Tidning.

Dagens Nyheters recensent Leif Zern, tycker inte att ”von Sydowmordens gåta” är dramatik i vanlig mening, utan mer ett återgivande av handling och repliker. Men, avslutar han sin recension: ”Något lär man sig. Om mödrar instängda i sterila äktenskap. Om fäder som bara tänker på barnens bästa. Och om hur förfärligt illa det kan gå”.

Hallå där…

…Anders Frigell, affärsadvokat i Uppsala som skrivit och själv medverkar i pjäsen ”von Sydowmordens gåta” på Uppsala stadsteater.

Varför skrev du den här pjäsen?

– I mitten av 90-talet såg jag en pjäs om Yngsjömorden som man satte upp i Yngsjö. Då fick jag idén att jag skulle skriva en pjäs om von Sydowmorden. Jag gjorde research och fick veta att Fredrik och Ingun hade en dotter som var tre år 1932. Jag tog kontakt med henne. Det ledde till en djup vänskap, och hon har hjälpt till i arbetet med pjäsen. Det var hela tiden min dröm att den skulle sättas upp på Uppsala stadsteater.

Pjäsen har lockat mycket publik. Hur känns det?

– Väldigt trevligt. Det som framför allt gläder mig oerhört är att pjäsen engagerar publiken så. Många har hört av sig med frågor och synpunkter. En klient ringde mig och berättade att han grät i slutet av pjäsen.

Hur är det att själv stå på scenen?
– Det är underbart att få vara med! Ett fantastiskt teamwork, och pjäsen förändras i detaljer varje föreställning.

Ulrika Brandberg

Annons
Annons